Heer of Vrouw tweede. 

Bron: Divers

Hoe vaak komt het volgende voor:
Je bent leider in een SA contract en links komt uit met een kleintje. De dummy gaat open en van de gespeelde kleur heeft de dummy de Heer en een kleintje. Je hebt zelf het Aas niet. Wat te spelen?

De keuzes zijn beperkt: je speelt hoog of je speelt laag.

Stel je speelt laag.
Rechts kan de slag overnemen of zelfs zorgen dat jij de slag neemt met de Vrouw. Als de eigenaar van het Aas (die kan dus links of rechts zitten) aan slag komt, speelt hij het Aas en de Heer valt eronder. Als je klein bijspeelt, ben je dus altijd de Heer kwijt.

Stel je speelt hoog.
Als het Aas rechts zit, ben je de Heer kwijt. Je promoveert een eventuele Vrouw of Boer in de hand. Geruststellende gedachte is, dat je de Heer altijd kwijt bent aan het Aas, ook als je eerst een kleintje speelt.

Als het Aas echter links zit (men komt onder het Aas uit), is dit de enige mogelijkheid om met de Heer een slag te halen.

Onthoudt dus de volgende regel:
Als een hoge honneur (vrouw of heer) in de dummy tweede zit, speel dan altijd die hoge honneur bij zolang er geen hogere kaart gespeeld is.

Met een goede dekking in de hand.
Nou kunt u natuurlijk zeggen: hoe zit dat dan als ik Boer derde heb in de hand?

Speel maar na: als je eerst een kleintje zet, zal rechts misschien de 9 zetten. Je maakt de slag met de Boer, maar als je van slag af moet, worden direct Aas en Vrouw gespeeld. De Heer valt eronder en je bent de controle kwijt, tenzij je kunt introeven.

Als je eerst de Heer zet, heb je 50% kans dat de slag houdt. Als links vervolgens weer aan slag komt, maak je de Boer ook nog (want onder de Vrouw gooi je een kleintje). Als het Aas rechts zit en daarna wordt een kleintje teruggespeeld, laat je die gaan in de hoop dat links de Vrouw zet en vervolgens je Boer weer opvang is.

Kijk maar naar de spellen die u gaat spelen. Als je in zo'n situatie de Heer of Vrouw duikt, is dat meestal de downslag terwijl je met nemen je contract precies had gemaakt.