Informatiebronnen.

Bron: Divers

Informatiebronnen bij het spelen van één spel.  

Waar haal je deze informatie ?

A  Uit het biedverloop.  Probeer een slag meer te maken dan de andere Paren !
B  De uitkomst.  Als het lukt kan het een “Top” zijn.
C  Het spelverloop.  Er zit meer in dan op het eerste gezicht lijkt !
! Het “TELLEN” van de kaarten.  “ Je kunt de hersens horen kraken !”

A .   Uit het biedverloop

1

Openen 5 kaart hoog is informatie.
2 Openen 1 in een kleur (11/26 pnt.)
3 Bijbod 1 in een kleur (5-9 pnt.)
4 Opening 1 SA (normaal 15/17 pnt.)
5 Opening 2 SA (normaal  20/22 pnt.)
6 Opening Multi Coloured (6/11 pnt.) 6 kaart / of  8/9 speelslagen / of 23/24 pnt. Pas  op bij SA !
7 Opening Muiderberg (6/11 pnt.) 5 kaart hoog en 4 of 4+ kaart laag.
8 Opening 2 , 25+ pnt of 8/9 speelslagen / of zwakke 2 in (6/11 pnt.) of evt. de zwakke variant in de hoge kleuren.
9 Antwoorden op Multi 2 (0/14 pnt), 2 9 t/m 13 pnt en samen 6 kaarten in / of 2 SA 14+ pnt.
10 Antwoorden op Muiderberg 3 Mancheforcing, 3 vraagt naar lage kleuren ( heeft dus zeker 4-4 verdeling in / , 2 SA 14 of 14+ pnt. Vraagt om de samenstelling en sterkte van de kaart van de openaar. Bod openaar met 1 verhogen is een preëmptieve verhoging.
11 Preëmptieve opening (6/11 pnt.) 3 hoogte 7 kaart, 4 hoogte 8 kaart en 5 hoogte 9 kaart.
12 Ghestem (maximaal 5 verliezers) na opening tegenpartij geeft 2  5 kaarten of 2  6 kaarten aan, antwoord partner is verplicht de langste van de 2 kleuren te noemen. Heeft hij er geen dan de laagste eerst.
13 Dont, 4/5 kaart of 6 kaart, na opening een 1 SA, pas op bij SA !
 

 

B.     De uitkomst.
1 Kleintje belooft paatje (Aas is geen plaatje, dus alleen  Heer, Vrouw en Boer) , combineer dit met wat je zelf hebt en wat er in de dummy ligt en daarmee kun je ook weer punten traceren.
2 Uitkomst Aas > Heer. Is ook reeds 7 pnt. Na een bijbod van deze uitkomer van 1 SA (6/9 pnt.), dan kan daar alleen maar een Vrouw of Boer zitten en geen Heer, kan van belang zijn bij het snijden op een andere Heer.
3 Komt men met de Heer uit dan kan daar nog de Aas (7 pnt.) zitten (dubbelton) of daar zit ook de Vrouw (5 pnt.). Punten en honneurs plaatsen.
4 Hetzelfde geldt ook voor de uitkomst met de Vrouw, dan ook de Boer (3 pnt.)
5 Uitkomst met de Boer, dan ook de 10. Maar hou er ook rekening mee dat dit ook een serie kan zijn onder de As en de Heer.
6 Dus traceren van de kaarten en doe er iets mee !
7 Ook wanner de tegenpartij heeft meegeboden houdt daar ook rekening mee. Dus rekening houden met het biedverloop !
8 Het spelen naar de bieder toe kan ook informatie geven.
9 Tegen SA, 4e van boven. Geeft ook veel informatie.
10 U kunt m.b.v. L.T.C.  (Losers Trick Count), vrij nauwkeurig berekenen (mede aan de hand van een goede bieding) hoeveel slagen zij bij goed spel moeten en kunnen halen.
 

 

C.     Het spelverloop.
1 Signaleren van tegenstanders kan informatie vestrekken (zie de systeemkaart van de tegenpartij)
2 Kleintje belooft plaatje ? (Wat betekent die uitkomst ?)
3 Uitkomst hoog > laag. Dubbelton, pas op introevers.
4 Ook conclusie trekken uit die dingen niet gebeuren. Waarom gebruikt de tegenpartij niet de Heer en de Vrouw niet in de dummy, niet voldoende dekking ?
 

 

Het “TELLEN” van de kaarten:

Tel het aantal kaarten van een kleur in Uw hand en in de dummy. Heb je er samen b.v. 9, dan zitten er 4 buiten. Tel nu alléén hoeveel kaarten er nog buiten zitten en tel het totaal aantal kaarten niet bij elkaar op!

Kleine getallen zijn beter te onthouden en met oefening is dat op de duur voor alle kleuren te onthouden !
Geeft een groot voordeel op ! Berry Westra vertelt het zo: “ Je kunt de hersens horen kraken !”
 Eén Voorbeeld:  Contract : 4
  H 5 4
  A T 7
  8 7 4
  H V 6 3

 Uitkomst Boer (West).
  A V T 6 3
  H B 3
  A 3 2
  3 2
Voor ervaren tellers is het registreren wie een 3-kaart heeft en wie een doubleton even belangrijk als de wetenschap dat de troeven er uit zijn.
Dat eerste geeft n.l. informatie over het totale zitsel. Wie alle kleuren telt zit soms in het eindspel met “Open kaarten” te spelen !
Je neemt de Boer met Aas en trek de troeven, waarbij je registreert dat Oost een 3- kaart heeft en West een doubleton in .